VTuber Nedir?
Son zamanlarda Japonya’da YouTube’da VTuber kanallarının çığ gibi büyüdüğüne tanıklık ediyoruz. Animasyonlu kurgusal karakterler üzerinden arkadaşlık ilişkileri kurarak ve popülerlik kazanarak toplum ile interaktif etkileşim oluşturan bu yeni kavram; VTuber’a daha yakından bakalım.
Bilindiği gibi Youtuber’lar, doğrudan kameradan kameraya konuşarak güzellik ipuçları, ürün yorumları ve popüler kültür trendleri gibi hedef kitlesine özel içerikler paylaşan gerçek kişilerdir. Ancak geçtiğimiz yıl Japon Youtuber’lar, 2 Milyon takipçisi olan Kizuna Ai gibi “VTuber’lar ile mücadele etmek zorunda kaldılar. Neden mi?
Kizuna Ai, insan vloggerları gibi videolar yükleyen sanal bir YouTube kullanıcısıdır. Bu YouTube kişiliği gerçek bir insan değil, bir insan tarafından seslendirilen, dijital ve anime karakterdir. Tıpkı gerçek bir kullanıcı gibi Twitter, Instagram, FB gibi diğer sosyal medya hesaplarına sahip ve bu platformalardan gerçek bir insan gibi paylaşımlarda bulunmaktadır. Karakter O kadar etkilidir ki şu anda Japonya Ulusal Turizm Örgütü’nün sözcülüğünü dahi yürütmektedir. (Kaynak: AIChannel),
YouTube’un kültür ve trendlerden sorumlu başkanı Kevin Allocca, son dönemde BBC’de verdiği bir röportajda, VTuber’lar ile ilk defa 2017 yılının sonuna doğru karşılaştıklarını ve ciddi takipçi sayılarına ulaştıklarını gördüklerini belirtti. En popüler VTuber kanalının ise Kizuna Ai’ye ait olduğundan bahseden Allocca, Aralık ayında yaklaşık 200.000 aboneye sahip olan kanalın, sadece 10 ay sonra iki milyondan fazla kişi tarafından takip edilmeye başlandığına işaret etti. (Kaynak: BBC)
Google, bu yıl VTuber videolarının günlük görüntülenme miktarının geçen yıl ki rakamın dört katı olduğunu açıkladı. Tam olarak kaç tane VTuber olduğunu ölçmek kolay olmasada bu konuya ilişkin olarak Tokyo merkezli web analiz sitesi olan “User Local”e göre en az 2.000 adet Vtuber olduğu kaydedilmiştir. Bunlar arasında, savaş video oyunlarını oynayan Nekomiya Hinata, Ami Yamato, gibi bir çok VTuber bulunmakta.
Yeni bir endüstri mi oluşuyor?
Japonya’nın en büyük mobil uygulama geliştiricilerinden biri olan Gree, önümüzdeki iki yıl içinde bu alana 10 bin yen (88 milyon $) yatırım yapmayı, sanal yetenek geliştirmeyi, daha fazla canlı yayın fırsatları yaratmayı, film çekimi ve animasyon stüdyoları oluşturmayı ve içerik oluşturuculara kaynak sağlamayı planlıyor.
Gree’nin sözcüsü Kensuke Sugiyama, “İnsanların lakapların ve profil resimlerinin ötesinde avatarlara ihtiyaç duyduğuna inanıyoruz, şu anda sadece bir eğlence alanı olsa da, 3D avatar karakterlerinin ve sanal dünyalardaki faaliyetlerinin insanları internetin bir sonraki aşamasına götüreceğine inanıyoruz” diyor.
VTuber trendini fırsata çevirmeye çalışan şirketler , çeşitli moda markalarını sergilemek için Instagram’a benzer bir model izliyor . Apple, geçen yıl iPhone’larda Animoji özelliğini duyurdu. Bu gelişmeyi, dijital karakterlerin hayatımıza daha fazla entegre olacağının göstergesi olarak düşünebiliriz.